Historien bag vinklubben Côtes du Vin
ved Jørgen B.
Det var en lang, kold og især mørk vinter i året 1986/87, og der måtte simpelthen ske noget.
Jeg var indkøbschef hos Ginge Brand i Sydhavnen, hvor det absolut ikke så lysere ud. Hverken med den mørke vinter eller de endnu mørkere udsigter i et firma, der stod overfor manglende indtjening med deraf følgende fyringsrunde.
På hjemmefronten var poderne 3 og 5 år og krævede deres.
Så forandring skulle der til!
Jeg havde puslet lidt med tanken om at øge mit kendskab til bl.a. vin. Så hvorfor ikke høre nogle af gutterne, om interessen fra deres side var stor nok til at starte en vinklub.
Således gjort.
Derfor indkaldte jeg pr. brev den 30. november 1986 til stiftende generalforsamling
søndag den 25. januar 1987 kl. 14.00 på privaten.
De indkaldte var følgende:
Erik S (min salige svigerfar)
Jean (Jan B-Poulsen)
Per A
Erik V
Henning K
Edmundt (deltog ikke)
Jens Erik
Claus Høvil
Bent L (fraværende)
Jørgen Ra.
Hans H. P (H)
Jens J
Per J (fraværende) samt
Jørgen B (undertegnede).
Jeg havde naturligvis forberedt mig grundigt på mødet med følgende emner:
1) Valg af formand, ordstyrer og referant
2) Vedtægter
3) Navn
4) Kontingent
5) Vinsegmenter
6) Opgavefordeling
7) Andet.
Jeg havde opfordret alle til på forhånd at gøre sig overvejelser om disse punkter og komme med forslag på mødet.
Og for at starte bedst muligt havde jeg bedt alle indbudte om at medbringe 1 flaske vin efter eget valg. Efterfølgende fandt jeg på en lille prøvesmagning for at markere starten på en langt og sundt samarbejde.
Det viste sig hurtigt, at interessen hos de fleste var stor og der var intet der kunne stoppe os.
Starten på vores vinklub så herefter dagens lys.
Der var mange uafklarede punkter, der skulle klares og vi blev enige om at mødes igen
Søndag den 1. marts 1987 kl. 14.00 hos Erik S i Holte, hvor der blev budt på udsøgte spanske vine.
På vores stiftende generalforsamling følger her nogle udpluk om de tanker og idéer vi udvekslede:
1) Valg:
Jeg blev selvfølgelig valgt som formand.(Senere ændret til Le Président.)
Jørgen Ra. blev valgt til kasserer og Hans Henrik (H) blev revisor.
2) Vedtægter:
Formålet med klubben var på kort sigt at udbrede kendskabet til og styrke interessen for vin gennem et kulturelt/socialt samvær. På lang sigt at importere ”egne” vine fra en eller flere vinproducenter.
Hæftelsen for alle vinimportkøb blev solidarisk at aftage minimum den andel, som tilkommer ham/hende. Andelen blev udregnet ved simpel deling af de totale omkostninger i lige store portioner.
Optagelse af nye medlemmer krævedes 100% tilslutning fra de bestående medlemmer.
Udmeldelse kunne ikke finde sted før afregning af en given sending blev foretaget.
3) Navn:
Vi kunne ikke blive enige om klubbens navn. Mange blev foreslået. Herunder:
La Société de la Fraternité, La Société Amicale du bon Vin, Vin dix, Vin Douze, Vin des Amis, Danvin, Fradanvin, Notre Chateau, Cotes du Vin, A notre santé, Les fréres du vin, Bon Vin, Bon VieÂ…
(Senere fik jeg gennemtrumfet mit eget forslag Côtes du Vin. Og jeg fik også produceret et logo, som kan ses på forsiden af denne fantastiske hjemmeside!).
4) Kontingent:
Der blev vedtaget et kontingent på kr. 100,- pr. medlem.
5) Vinsegmenter:
Vi aftalte en øvre grænse på kr. 40,- pr. flaske og ville koncentrere os om franske vine i første omgang: Rødvin, tør og ung.
6) Opgavefordeling:
Vi satte en del opgaver i gang:
Skaffe forbindelse til fransk vinproducent
Kontakt til toldvæsen om told, afgifter, momsregistrering, opbevaring, transport, toldpapirer etc.
Kontakt til ambassader etc.
Kontakt til vinimportører (Interfrugt, Chris Wine etc.)
7) Andet.:
Vi blev enige om at være max. 20 medlemmer.
Vi skulle mødes på skift hos hinanden 1 gang hver anden måned, samt 1 gang årligt til selskabeligt samvær med koner/damer/kærester, hvor vi delte udgifterne.
Vi skulle kontakte andre vinklubber for at udveksle vin.
Indføre temaindlæg på møderne.
På vores ”første” møde den 1. marts 1987 sprang der allerede nogle emner fra:
Claus H. og Edmundt.
Til gengæld dukkede et nyt ansigt op: Jørgen A.
Næste gang vi mødtes var til vinsmagning hos Jens J den 1. april 1987.
Jeg må ærligt tilstå, at jeg ikke husker noget som helst fra denne dag og det var ikke engang en aprilsnar!
Så mødtes vi onsdag den 22. april 1987 hos Bent, der diskede op med lækker vin.
Denne dag står desværre også lidt hen i det uvisse, måske nogle vinbrødre kan huske noget?
Den 17. maj havde vi arbejdsmøde, hvor vi skulle planlægge istandsættelse af vores nye klublokale Bent havde nemlig tilbudt os at bruge et kælderlokale på Alhambravej som vores faste opholdssted. Derfor blev der indkaldt til klargøringsmøde mandag den 1. juni, hvor vi skulle male og kridte kælderen.
Vi medbragte hver en pensel til at male træværk og jernbjælker og væggene blev hvidtet.
Desuden skulle hvert medlem medbringe sin egen stol og sit personlige glas.
Det meste af sommeren/efteråret gik med istandsættelse og møder. Bl.a. møder den 12. november og den 17. november.
Desværre foreligger der kun sparsomme notater og manglende referater fra møderne, men vi holdt et vinmøde i vores ”nye, flotte” kælder den 2. december 1987.
Her smagte vi 2 vine, jeg havde modtaget fra en fransk vinbonde, som var interesseret i at sælge til os.
Vinene var: Chateau Begaud og Domaine de la Gayoterie, Cotes de Blaye. Begge fra 1986. Vi besluttede at købe 1 palle (600 flasker). Dvs. vi købte dem i samarbejde med roklubben, som Erik Visby havde kontakt til.
I anledning af den forestående jul, havde Bent lavet Gløgg til os og vi planlagde vores reception/indvielse den 7. februar 1988 i forbindelse med vores 1-års dag.
Den 3. februar 1989 holdt vi vores ”første” generalforsamling med genvalg til formanden. (Nu: Le Président).
Der var 2 udmeldte medlemmer og 2 æresmedlemmer.
Gennem året 1989 blev der afholdt 2 foredrag:
Det var også året, hvor vores kasserer, Jørgen Ra. valgte at gå i eksil på grund af et katastrofalt regnskab!
Der var altid livlig og stor debat om vores vedtægter og de blev revideret.
Den 2. marts 1990 havde Henning et foredrag om spanske vine.
Den 30. april havde Jens Erik indbudt en gæst til at fortælle og smage på Alsace Vine.
Per A. og Søren B. havde meldt sig ud af klubben og Jørgen C. og Steen L. meldte sig ind.
Vi havde bestilt 1 palle vin fra Chateau Perenne (Girouette 1987) til en pris af FF 17,- pr. flaske.
Den 25. maj 1990 kom vores første palle vin fra Chateau La Girouette og vi havde i den forbindelse møde i klubben den 6. juni, hvor vi skulle læsse af, bandarolere flaskerne og hjembringe VORES VIN.
Prisen pr. flaske blev kr. 37,76.
2. oktober 1990 holdt vi møde i klubben, hvor præsidenten underholdte med blindsmagning (nej, det var ikke træsprit!).
Et nyt medlem kom til: Claus M.
Den 1. februar 1991 afholdt vi generalforsamling.
Her følger et kortfattet referat:
7 møder afholdt i løbet af året med div. Foredrag og vinsmagninger.
6. juni 1990 modtog vi vores første sending fra Chateau Perenne.
2 medlemmer udmeldt, 2 nye indmeldt.
Vi havde videresolgt vores vin til Erik Jørgensen, hvilket gav et pænt overskud i klubkassen.
Igen stor debat om vedtægterne.
1. marts 1991: Italienske vine v/Claus Kj.
Præsidenten valgte at trække sig fra posten og ny præsident blev Jørgen A.
Jørgen B. fortsatte som næstformand.
Tage F. kasserer og H som revisor.
2. april: Claus M. – Portugisiske vine.
Generalforsamling den 3.3.1995 blev dramatisk:
Klubben var tæt på total opløsning på grund af manglende interesse og deltagelse i møderne. Dog blev klubben reddet på målstregen, da Erik V. overtog formandskabet som DIKTATOR!
Peter J. blev kasserer og revisor Per J.
Jeg har valgt at fokusere på starten af vores vinklub, indtil en ny præsident tog over.
Jeg tog de første 4 år, hvorefter tiden var moden til at embedet overgik til Jørgen A. i 1991. Herefter fulgte Erik V. Og den fjerde i rækken blev Jens Erik, som stadig sidder.
Dette er mit bidrag, som muligvis bliver suppleret, når langtidshukommelsen kommer i omdrejninger.
Jeg vil herefter lade stafetten gå videre til Jørgen A, som præsident nr. 2.
Di Vinligsti hilsinir
Jørgen B.
Virum, Brede den 5. juli 2004.