Generalforsamling
Referat
Vinklubben Côtes Du Vin's generalforsamling 7. Marts 2003
Dagsorden:
1. Præsidentens velkomst
2. Valg af dirigent og referent
3. Præsidentens beretning
4. Kassererens beretning / Godkendelse af regnskab
5. Indkomne forslag
6. Kommende arrangementer
7. Fastsættelse af kontingent
8. Valg af præsident, kasserer og revisor
9. Eventuelt
Deltagere
Præsident Jens Erik P.
Kasserer Peter J.
Revisor Jørgen B.
Erik V. (Dirigent)
Steen M.
Jørgen A.
Søren H.
Jan B.
Willi Hansen
Flemming Ørum
Ole Z.
Torben C. (referent)
Michael L.
Lars B.
Jan R.
Fraværende
Per H.
Velkomst
Præsident Jens Erik P. bød velkommen til Côtes Du Vin's ordinære generalforsamling og man overgik til dagsordenen jf. foreningen love.
1. Valg af dirigent
Erik V. valgtes til dirigent. Erik konstaterede at generalforsamlingen var lovformelig indkaldt og styrede herefter generalforsamlingen igennem dens punkter på fortrinlig vis.
2. Valg af referent
Torben C. valgtes til referent.
3. Præsidentens beretning
Præsidentens beretning, som blev forsinket af en skål udråbt af Michael L, forefindes som tillæg til dette referat.
Forsamlingen godkendte præsidentens beretning med applaus (siddende).
Præsidentens beretning.
Endnu et år et gået og jeg vil starte med at sige Jer alle sammen tak for endnu et godt vin år i Côtes i Vin, hvor vi har afholdt 4 vinsmagninger, 1 ølsmagning og 1 cider smagning.
Det har været en sæson med varierende typer vin, øl og cider i forskellig pris og kvalitet niveau.
Men lad os vende tilbage til det lidt senere.
Jeg har nu været præsident i 3 år, det er ikke til at forstå hvor tiden dog bliver af, jeg føler, at det var i går jeg blev valgt til det ære fulde hverv som præsident i Côtes du Vin, men det er det altså ikke.
Jeg synes det er utroligt positivt, at vi har dette fristed, hvor vi kan mødes en gang om måneden og blande det sociale samvær med muligheden for lære om og smage dejlige vine. Vi har efterhånden fået smagt utroligt mange forskellige typer vin, selvom landene og måske områderne er de samme, ja så lykkes det aldrig at smage den samme vin alligevel. Det fortæller om hvilken mangfoldighed der en i vin og at vi kan fortsætte i mange år endnu, med at mødes i disse dejlige rammer, uden at føle, at det bliver trivielt og kedeligt.
Fremmødet til vores vinaftner fortæller deres eget tydelige sprog, for der er altid næsten fuldt hus.
Vi har oplevet en stor deltagelse til møderne og stemningen er altid hyggelig og rar og jeg fornemmer, at vi ofte har svært ved at bryde op og gå hjem, men derimod gerne bliver hængende og drikker en øl eller to, efter den mere formelle del af vinsmagningen.
Ved sidste års generalforsamling, skete der en uheldig episode, som vi efterhånden har talt
så meget om og diskuteret heftigt, så jeg vil bare nøjes med at sige, at det betød, at 2 af medlemmerne, Per J. og Søren R., ikke ønskede at fortsætte i vinklubben.
Jørgen Rasmussen meldte sig også ud, da han havde meget svært ved at få passet vinaftnerne ind i sine andre planer, selvom jeg havde gjort meget for at undgå, at lægge møderne på de dage som var et problem for ham.
Vi har tilgengæld fået 2 nye medlemmer i løbet af året 2002, nemlig Lars B., som deltog første gang 6 Juni 2002 og Jan R. som deltog første gang den 5 Nov. 2002.
Jeg vil endnu engang benytte lejligheden til byde Jer velkomme i Côtes du Vin og håber, at I vil få mange gode oplevelser i vinklubben fremover.
Vinmøder:
3 April 2002 Vores første møde i April måned blev desværre aflyst, da Ole Z. ikke havde fået noteret datoen i sin kalender og derfor måtte udsætte sit arrangement til senere på året.
2 Maj 2002 Jørgen B. tog os alle med storm, da han meget overraskende havde arrangeret en ølsmagning med Marttin (sådan staves det) Nielsen, som gæstetaler.
Marttin er formand for danske ølentusiaster og besad en utrolig viden om øl generelt, om hele forarbejdningen og var utrolig spændende at lære at kende og høre fortælle med en gejst og entusiasme, der var meget smittende.
Vi fik mange spændende øl den aften, 11 forskellige nærmere bestemt og der var mange af os som virkelig fik åbnet øjnene for hvor mange smagsnuancer og øltyper der faktisk er at købe på det danske marked.
Herligt med en helt anderledes form for "vinsmagning".
6 Jun 2002 Peter havde valgt vine fra Toscana i Italien, men havde oprindeligt planlagt at vi skulle have en ude fra til at holde foredraget, men da det var ret dyrt, valgte Peter selv at læse om og sætte sig ind i emnet og holde foredraget. Jeg er sikker på at Peter har lært en masse og det gjorde vi andre også og vi havde en dejlig aften med dejlige vine og gode oste til.
2 Sept. 2002 Vi skulle "down under", for at finde vinene til Ole Z. foredrag, nærmere bestemt Penfolds i Australien. Vinhøsten starter i Februar og der er vendt op og ned på alt. Vidderne er uendelige, det samme er mulighederne og klimaet er utroligt egnet til at kunne producere mange fremragende vine, både hvide og røde.
Man kan se det på priserne på de store vine, som efterhånden er så høje, at man ikke kan være med mere.
Vi smagte nogle herlige vine bl.a. fra det berømte Koonunga Hill.
7 Okt. 2002 Vi skulle opleve endnu en stor overraskelse i vinklubben i Oktober 2002, da Steen M. var aftenens foredrags holder. Jeg kan godt sige, at vi var flere, som så frem til denne store dag, måske i et spinkelt håb om, at Steen kunne finde på, at gå i sin vinkælder for at overraske os med noget helt specielt. Men Steen ville det anderledes og havde været ude og rejse og var faldet over Cider, en drik bestående af æblemost eller pæremost, som indeholder en meget lav alkohol procent. Ikke velset i vores vinklub, som normalt sidestiller alkohol procenter med kvaliteten på vinene.
Men, men det var da sjov og også interessant og vi lærte alle noget den aften.
5 Nov. 2002 I sommeren 2002 var jeg til Vildbjerg fodboldstævne i Jylland med min familie og ca. 20.000 andre i fire dage. Det er en stor oplevelse må jeg sige. Jeg mødte Søren Beck, som er forældre til en af drengene på holdet og det viste sig at han havde sit eget vinimport firma, nemlig Encore vin der bl.a. importere vine fra Bordeaux, Rhoné og Australien.
Jeg talte med Søren om muligheden for at besøge vores vinklub og han godt ville holde et vinforedrag. Han fortalte bl.a. om Champ des Treilles fra Bordeaux, et lille vinslot, som han selv havde fundet på en tur til Frankrig og har fulgt lige siden starten da vinmageren begyndte vinproduktion og salg af vinen uden for landets grænser. Søren havde mange sjove og spændende historier fra sine mange ture til Frankrig og selvfølgelig mange interessante vine.
3 Febr. 2003 Årets først vinsmagning var lagt i hænderne på Jørgen A.. Aftenens emne, blev ikke helt det som Jørgen havde planlagt, men han fandt ud af at vi skulle smage hvidvine fra Italien. Men Jørgens tur kommer igen, så vi må vente med tålmodighed. Der var enkelte af hvidvinene, som overraskede, for det var næsten ikke til at dufte nogen bouquet, men de fleste smagte rigtigt godt.
Det er sjældent at vi kun smager hvidvine til smagningerne og jeg kunne forstå på enkelte af deltagerne, at en enkelt eller to rødvine ikke havde gjort noget.
Tilgengæld støttede vi KSG's kasse for der blev i stedet for drukket en hel del øl bagefter.
Generelt nogle lidt andre arrangementer i 2002 end vi normalt plejer, men det er jo herligt, at vi kan prøve noget nyt og anderledes en gang imellem.
Jeg glæder mig til resten af årets arrangementer og er sikker på, at vi også kommer til at få mange positive og spændende oplevelser fremover.
Jeg har lavet et forslag til nye mødedatoer i den resterende sæson 2003 og for forårssæsonen 2004, som vi kan gennemgå lidt senere på mødet.
Jeg har igennem den senere tid fået mange tilkendegivelser fra flere af medlemmerne, som har udtrykt, at de syntes at stemningen er meget positiv og behagelig til vores møder og at det kan være svært at bryde op og gå hjem. Det må da betragtes som et sundhedstegn for vores vinklub og jeg ønsker, at vi også fremover kan få mange hyggelige og dejlige aftner i hinandens selskab og at vi om nogle år kan fejre 25 års jubilæum i Côtes du Vin.
Inden vi går videre til næste punkt, som er kasserens aflæggelse af regnskabet, så vil jeg gerne sige tak til Peter, som på trods en svær sygdom i løbet af det sidste års tid, stadig deltager i vores møder og står for økonomien i klubben. Jeg ved at der er en lille "forglemmelse" i forbindelse med regnskabet, men det mener jeg er uden betydning, Peter har haft andre og vigtigere ting at tænke på.
Vi skal ikke glemme at takke vores kok Søren, Steen for forretten og Lars for desserten, som vi skal nyde, så snart generalforsamlingen er afsluttet. Det er dejligt, at det kan lade sig gøre og at der er nogen der stiller op og tager slæbet med madlavningen og gør det til en uforglemmelig aften for os alle sammen.
SKÅL - lad os komme videre med generalforsamlingen og lad os få en rigtig hyggelig aften.
4. Kassererens beretning
Kasserer Peter J, gennemgik klubbens resultatopgørelse for 2002 samt balance pr. 31/12-2002, som blev omdelt til alle mødedeltagere. Det 'skæve' kontingentsbeløb for 2002, skyldes reducerede kontingentsindbetalinger fra de ny medlemmer Michael L. og Lars B.
Foreningen kan fremvise et årsregnskab med et overskud på kr 68,61. Dirigenten kunne imidlertid dæmpe glæden med en oplysning om at regnskabet manglede en lejeudgift på kr. 900. Dette skyldes at foreningen ved en fejl, ikke er blevet opkrævet denne leje. Udgiften på kr. 1.260 udgør alene omkostninger til passivt medlemsskab af KSG for foreningens medlemmer.
Lejeudgiften for 2003 ventes at være ca. Kr. 1.000,-
Kontingentet for passivt medlemsskab af KSG er for 2003 kr. 90.
Efter kassererens beretningen diskuteredes regnskabet. Følgende punkter blev taget op:
· De 84 øre i kassebeholdningen udløste kommentarer. Kasseren opfordredes til at foretage en korrigering i regnskabet, således at den bogførte kassebeholdning modsvarer den aktuelle møntfod.
· Atter i år udløste gebyret til postgirokontoen ramaskrig. For 2002 androg dette gebyr kr. 415. Før det kom til tumult, kunne kassereren dog berolige forsamlingen med at der nu er oprettet en bankkonto i Skandia Bank til erstatning for girokontoen. Der forestår dog en formalitet ifm. at få denne konto givet foreningsstatus, men dette vil ske i nærmeste fremtid. Alle kommende kontingentsindbetalinger skal ske til denne konto: XXXXXXXXXXX.
· Alle passive KSG medlemmer er berettiget til KSG's klubblad. Det kom frem at en lang række medlemmer ikke får dette blad. Erik Visby noterede de forurettede medlemmer med henblik på at få rådet bod på denne utilstedelighed.
Herefter godkendtes regnskabet med stort bifald.
Indkomne forslag
1. Forslag til ændring af foreningens vedtægter (ved Præsident Jens Erik P.)
Inden gennemgangen af dette forslag, blev det understreget at forslaget ikke var behørigt udsendt inden generalforsamlingen, og at forsamlingen derfor kunne afvise at behandle dette. Forsamlingen valgte at se stort på denne procedure fejl og behandle forslaget.
Ændringsforslagene til vedtægter for foreningen blev behandlet som følger:
Ændringsforslag §1: Vedtaget
Ændringsforslag §2: Vedtaget med følgende bemærkninger:Kassereren UDARBEJDER et regnskab samt BUDGET for kommende regnskabsår (Sidstnævnte var ønske fra Peter Jonassen)Utydeligt udtryk: 'Opkræve beløb ved indkøb…'. Skal tydeliggøres.
Ændringsforslag §3: Vedtaget med følgende bemærkninger:Tilføjelse: Beløbsrammen for arrangement skal aftales med kasserer eller præsident.Meddelelse om arrangement skal ikke omhandle detaljer om den kommende smagning.
Ændringsforslag §4 Vedtaget
Ændringsforslag §5 Vedtaget med følgende bemærkning:Kravet om at et medlem skal være gældfri slettes.
Ændringsforslag §6 Vedtaget
Ændringsforslag §7 Vedtaget med følgende bemærkninger:Rettelse: Forslag til behandling på generalforsamlingen, skal foreligge skriftligt til præsidenten senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Præsidenten udsender indkomne forslag til de enkelte medlemmer senest 7 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Ændringsforslag §8 Vedtaget.
Ændringsforslag §9 Vedtaget med følgende bemærkning:Reference til §5 slettes.
Ændringsforslag §10 Vedtaget.
Ændringsforslag §11 Vedtaget.
Ændringsforslag §12 Vedtaget.
Forslag 2: Oprettelse af Internet hjemmeside for foreningen (Ved Jørgen B.).
Jørgen B. genfremsatte forslag fra tidligere år om at foreningen oprettede en internet hjemmeside indholdende al relevant information vedr. Cotes Du Vin.
Foreningen vedtog forslaget om at oprette en hjemmeside, således at Torben C. står for det praktiske og tekniske ved oprettelse af domænenavnet www.cotesduvin.dk hos HostMaster.dk samt oprettelse af en datahotel aftale hos firmaet b-One.
Til støtte for Torben udpegedes en gruppe bestående af Michael L. (Teknik), Flemming Ø. (Indhold og funktionalitet) og Jørgen B. (Indhold og funktionalitet).
Der fastsattes ingen deadline for hvornår den fuldt funktionsdygtige hjemmeside skal være klar, men der sporedes en klar forventning om at være klar 'helst inden næste generalforsamling'.
Forslag 3: Flere glas per deltager (Ved Lars B.)
Lars har indkøbt 48 vinglas som han ønsker at donere vinklubben ud fra betragtninger om at udbyttet og fornøjelsen ved vinsmagning øges ved at kunne sammenligne flere vine samtidigt. Ligeledes undgås nemmere den nuværende situation med at vin skal skylles ned i takt med at nye flasker sendes rundt.
Lars' forslag og donation blev modtaget med begejstring og tak. Rengøring af de flere glas håndteres som ad/hoc som idag.
6. Kommende arrangementer
Præsidenten har udarbejdet datolisten for den kommende sæson.
Datoer for vinmøder i 2003 og 2004.
Onsdag 2 Apr. 2003 Flemming Ø.
Tirsdag 6 Maj 2003 Erik V.
Mandag 2 Juni 2003 Michael L.
Onsdag 3 Sept. 2003 Per Hass
Onsdag 1 Okt. 2003 Søren H.
Mandag 3 Nov. 2003 Lars B.
Mandag 2 Feb. 2004 Jan Rytter
Fredag 5 Mar. 2004 Generalforsamling
Tirsdag 6 April 2004 Jan B. P.
Mandag 3 Maj 2004 Torben C.
Torsdag 3 Juni 2004 Willi H.
7. Fastsættelse af kontingent
På baggrund af et budget (ikke rundsendt) udarbejdet af præsidenten og kassereren, bør kontingetet for 2003 mindst udgøre kr. 950 pr medlem. Hertil kommer udgifter til website.
Det blev på denne baggrund vedtaget at fastsætte kontingentet for 2003 til kr. 1.000.
Der fremsattes forslag om betaling af kontingent i 2 halvårlige rater, men dette forkastedes.
8. Valg af præsident, kasserer samt revisor
Såvel præsident, kasserer som fungerende revisor modtog genvalg. Forsamlingen gjorde ingen indsigelser ligesom evt. Modkandidater glimrede ved deres fravær. Alle blev derfor genvalgt
Præsident: Jens Erik P.
Kasserer: Peter J.
Revisor: Jørgen B.
9. Eventuelt
Ingen punkter
Afslutning
Dirigenten og den genvalgte præsident afsluttede mødet med at sige tak for god ro og orden samt tak på forhånd til kokkene Steen M. (forret), Søren H. (hovedret) og Lars B. (dessert).
Kommentarer