Generalforsamling
Referat
Vinklubben Cotes Du Vin's generalforsamling 22. Marts 2002
Dagsorden:
1. Præsidentens velkomst
2. Valg af dirigent og referent
3. Præsidentens beretning
4. Kassererens beretning / Godkendelse af regnskab
5. Indkomne forslag
6. Kommende arrangementer
7. Fastsættelse af kontingent
8. Valg af præsident, kasserer og revisor
9. Eventuelt
Deltagere
Præsident Jens Erik P.
Kasserer Peter J.
Revisor Per S. J.
Erik V. (Dirigent)
Jørgen A.
Søren H.
Jørgen B.
Jan B.
Willi H.
Per H.
Flemming Ø.
Torben C. (referent)
Michael L.
Fraværende
Steen M.
Jørgen R.
Søren R.
Ole Z.
Velkomst
Præsident Jens Erik P. bød velkommen til Cotes Du Vin's ordinære generalforsamling og takkede for fremmødet trods ændringen af mødedato. Præsidenten rettede en speciel tak til Per H. og Per S.J. for at have forestået aftenens kulinariske frembringelser.
Valg af dirigent og referent
Erik V. valgtes til dirigent og Torben C. til referent.
Præsidentens beretning
Præsidentens beretning, som vil forefindes som tillæg til dette referat, koncentreredes om følgende punkter:
· Gennemgang af årets smagninger med præsidentens kommentarer.
· Årets tur til Sverige aflyst.
· 15 års jubilæum for klubben. Præsidentens forespørgsel tidligere på året via email, havde ikke givet anledning til idemæssigt input. Dette opfattes som udtryk for at der ikke er behov for at markere begivenheden.
· Datoforslag for den kommende sæson er udarbejdet og vedlægges referatet.
· Præsidenten beklagende endnu engang at generalforsamlingen måtte flyttes.
Herefter godkendte forsamlingen præsidentens beretning.
Formandens beretning.
Jeg vil starte med at sige Jer alle sammen tak for et godt vin år i Cotes i Vin, hvor vi har afholdt
de sædvanlige 7 vinsmagninger.
Det har været en sæson med varierende typer vin og i forskellig pris og kvalitet niveau.
Men lad os vende tilbage til det lidt senere.
Jeg har nu været formand (præsident) i 2 år og har oplevet det flottest fremmøde i vores 15 årige historie, både i sidste sæson og igen i denne netop overståede periode.
Jeg er selv stolt og glad for udviklingen og har glædet mig over den stemning vi altid har på vores møder. Vi kommer fra mange steder, har forskellig baggrund, er meget forskellige, men har det altid meget hyggeligt og sjovt til vores vinaftner. Vi lærer en masse og får smagt meget forskellige typer vin, i mange prisniveauer, men det er nu alligevel det sociale element, der er bærende for vores vinklub, når vi mødes og kan få talt om alle mulige forskellige ting.
Jeg kan fortælle at vi flere gange har været 13-15 fremmødte, så det kan nok ikke blive meget bedre, med mindre at der kommer nye medlemmer i klubben.
Antal medlemmer i klubben.
Vi har siden vores sidste generalforsamling for 1 år siden haft en tilgang med 2 nye medlemmer, så vi i dag er 17. De 2 er Torben C. og Michael L.. Torben har været med hele året, for han var med ved vores første møde i April 2001. Michael kom først til i September og har desværre kun været med 2 gange siden, men lover at det bliver bedre fremover.
Vi har stadig mulighed for udvidelse til de 20 som er sat som øvre grænse, men det kan så være at vi skal have nye lokaler.
Vinmøder i sæsonen.
2 April 2001 Per S.J. havde valgt et lidt anderledes emne for sin vinaften, for emnet var Madeira. Per havde indkøbt meget vin, men desværre var der gået noget galt, så der var ikke så mange til stede den aften. Madeira vinene var et spændende bekendtskab, men det er nok ikke uden grund at det ikke er så udbredt med den type vin på middagsbordene, som det var da jeg var ung. Det er selvfølgelig en helt personlig vurdering, men jeg er sikker på, at de der var tilstede fik en spændende smagsoplevelse.
7 Maj 2001 Flemming, havde valgt Bourgogne, som vi har smagt ved flere lejligheder tidligere, men det gør jo ikke kongen af vinene ringere. For at undgå klager over manglende servering af vin hurtigt nok, havde Flemming sørget for blindsmagning af 2 vine, som viste sig at stamme fra Rumanien. Derfor rakte de dyrere dråber også lidt længere og vi fik en dejlig smagsoplevelse med en Aloxe-Corton 1 cru og en Gevrey-Chambertin som toppen af kransekagen.
6 Juni 2001 Per H. gik noget længere sydpå, da han valgte sit emne. Per havde efter en pludselig indskydelse valgt Sydafrika som emne. Jeg kan huske at jeg selv for ca. 10 år siden selv havde valgt emnet, men da var det kort efter apartheid ophævelse og der var meget få vine at vælge imellem. Heldigvis ser det helt anderledes ud i dag, hvor man kan gå ind i en hver forretning og tage en flaske ned fra hylden og få en dejlig smagsoplevelse. Per havde valgt at udlevere et smagsskema og jeg syntes personligt at det er en god idé.
3 Sept. 2001 Søren H. valgte Toscana med Montepulciano druen, som emne. Søren valgte at købe vinene først for derefter søge oplysning på nettet om dem. Det vidste sig at være en dårlig løsning, for det var meget svært at finde nok informationer om slottene og vinene. Det ændre dog ikke på smagen af de vine vi smagte og en del havde en ret høj alkohol procent, så det gik ud over koncentrationen dagen efter på arbejdet.
2 Okt. 2001 Jan valgte den anden kendte drue Chianti fra Toscana, som udgangspunkt for sin vinaften. Jan havde valgt at søge information om vinene inden eller samtidigt med de blev indkøbt og det betød at vi lærte mere om området og de vine vi smagte.
Jan havde lavet et fyldestgørende foredrag, som han tilsendte mig og som jeg straks sendte videre til Jer. Jeg vil gerne endnu engang slå til lyd for, at I sender mig informationer om Jeres foredrag, så de enkelte medlemmer som ikke er tilstede alligevel kan læse om hvad vi oplevede på vores vinaften.
7 Nov. 2001 Torben, vores nye medlem i 2001, blev kastet ud i det med det samme og valgte at tale om Zinfandel druen. Torben havde helt afgjort brugt utroligt meget tid på emnet, for der blev efterfølgende fremsendt 4 sider tæt skrevne A4 sider til medlemmerne.
Jeg lærte personligt utroligt meget om Zinfandel og har faktisk siden bevidst gået efter den type vine, når jeg går på vinindkøb. Det var en behagelig overraskelse at smage den drue alene og ikke altid de kendte druer, som i den grad oversvømmer markedet.
5 Feb. 2002 Willi blev i sidste øjeblik nødt til at ændre emne, for han og vi blev "brændt" af, af Stokholm Vinimport, som havde lovet at komme og holde fordrag for os.
Willi var ikke lang tid om at vælge et helt andet emne, nemlig Merlot druen, altså ikke blandet med andre druer. Tilgengæld fik vi smagt Merlot fra forskellige lande, Australien, Bulgarien, Californien, Frankrig og Italien. Merlot druen giver altid bløde og behagelig vine, så det var en behagelig oplevelse.
Vores Sveriges tur i 2001 blev desværre ikke til noget, da der var flere som måtte melde afbud og vi følte at det var lidt for lidt med 3 der tog af sted. Jørgen B og jeg lavede selv en lille tur til Tisvilde i mine forældres lille sommerhus, fra lørdag til søndag for at bøde på det, men det er jo ikke helt det samme som at tage af sted til Peters ødegård, med mad, øl, spiritus og ikke mindst vin.
Jeg har lavet et forslag til nye mødedatoer i den resterende sæson 2002 og for forårssæsonen 2003, som vi kan gennemgå lidt senere på mødet.
Vi skal ikke glemme at takke vores kokke, 2 x Per for den dejlige mad og til Søren R for desserten, som vi skal nyde, så snart som generalforsamlingen er afsluttet. Det er dejligt, at det kan lade sig gøre og at der er nogen der stiller op og tager slæbet med madlavningen og gør det til en uforglemmelig aften for os alle sammen.
Jeg ønsker at vi også fremover kan få mange hyggelige og dejlige aftner i hinandens selskab og at Cotes du Vin kan fejre 25 års jubilæum om 10 år.
Jeg har ikke fået tilgengivelser ang. den e-maile jeg skrev om vores 15 års jubilæum, så jeg har ikke fortaget mig yderligere i den anledning.
Jeg vil gerne afslutte med at sige undskyld, for min egen forglemmelse i forbindelse afholdelsen af generalforsamlingen d. 1/3-02, men håber at det er glemt og at det ikke vil ødelægge stemningen fremover.
SKÅL - lad os komme videre med generalforsamlingen og lad os få en hyggelig aften.
Kassererens beretning
Kasserer Peter J. gennemgik klubbens resultatopgørelse for 2001 samt balance pr. 31/12-2001. Peter henledte opmærksomheden på at klubben havde et mindre underskud (kr. 971,62), men at dette må vurderes i lyset af at omkostninger til lokaleleje kommer til at stige i det kommende år. Lejen forventes at udgøre kr. 2.500 i 2002 mod 2.070 i 2001.
Efter beretningen diskuteredes regnskabet. Følgende punkter blev diskuteret:
Jørgen B. undredes over udgifter til porto - kuverter m.m. Såvel revisor Per S. J., som kasseren ville dog stå inde for at tallet var korrekt. Kassereren tilbød at fremvise dokumentation, men Jørgen og den øvrige forsamling anså ikke dette for nødvendigt.
·Michael L. rejste spørgsmål om udgiften til opretholdelse af girokonto (kr. 332) stod mål med gevinsten. Michael foreslog at der istedet oprettedes en bankkonto i en bank med lavest mulige gebyr. Dette affødte en del diskussion i forsamlingen, men generelt set var der bred enighed om at pengene kunne spares. Også set i lyset af at de fleste (alle?) betjener sig af netbank/PC bank systemer. Konklusionen på punket blev at girokontoen bør nedlægges, at kassereren skal undersøge den bedste mulighed for oprettelse af en bankkonto og vende tilbage med mere information herom.
Herefter godkendtes regnskabet, og dets smukke logo (foreningens nye?), med stort bifald.
Indkomne forslag
Jørgen B. genfremsatte forslag om at foreningen oprettede en internet hjemmeside indholdende al relevant information vedr. Cotes Du Vin. Det primære argument blandt kritikerne af forslaget var at Cotes Du Vin er en lukket forening, hvorfor det ikke giver mening at publicere sine informationer til udenforstående.
Efter diskussion forkastedes forslaget med stemmerne 8 imod, 3 for og 2 der undlod at stemme.
Kommende arrangementer
Præsidenten har udarbejdet datolisten for den kommende sæson og er som følger:
Onsdag 3 Apr. 2002 Aflyst
Torsdag 2 Maj 2002 Jørgen B.
Torsdag 6 Juni 2002 Peter J.
Mandag 2 Sep. 2002 Ole Z.
Onsdag 2 Okt. 2002 Steen M.
Tirsdag 5 Nov. 2002 Jørgen R.
Mandag 3 Feb. 2003 Jørgen A.
Fredag 7 Mar. 2003 Generalforsamling
Onsdag 2 Apr. 2003 Michael L.
Tirsdag 6 Maj 2003 Jens Erik P.
Torsdag 5 Juni 2003 Erik V.
Præsidenten opfordrede flere til at følge Willy's ide med at invitere en ekstern foredragsholder, ikke til alle, men et eller to arrangementer per sæson. Dette udløste en del diskussion om meromkostningen ved sådanne arrangementer skulle financieres over kontingent eller via ekstraordinære indbetalinger. Endvidere diskuteres i hvor ofte denne type foredrag skulle finde sted.
Konklusionen på dette blev at denne type arrangementer skal finansieres over kontingent og efter aftale med præsident og kasserer.
Fastsættelse af kontingent
Med baggrund i underskuddet for 2001 samt opfordringen til at anvende eksterne foredragsholdere med passende mellemrum blev det foreslået at øge kontingentet for den kommende sæson til kr. 900.
Forslaget blev ensstemmigt vedtaget.
Valg af præsident, kasserer samt revisor
Såvel præsident, kasserer som revisor modtog genvalg. Forsamlingen gjorde derfor kort proces og genvalgte hele bundtet med applaus.
Situationen er derfor fremdeles:
Præsident: Jens Erik P.
Kasserer: Peter J.
Revisor: Per S. J.
Eventuelt
Flemming Ø. havde sendt Jens Erik en mail hvor F. gav udtryk for sin misbilligelse af at en fastsat dato for generalforsamling var blevet ændret. Flemming læste, på præsidentens opfordring, sin mail højt.
Dette gav anledning til en mere følelsesladet diskusion. Det uheldige i at 3 medlemmer der kunne på den oprindelige dato, men som nu ikke kunne deltage blev fremhævet. Det blev diskuteret hvorvidt præsidentens tilstedeværelse er en forudsætning for afholdelse af generalforsamling eller kan lade sig repræsentere ved en stedfortræder.
Man nåede ikke frem til en formel konklusion, men det blev stærkt understreget fra mange medlemmers side, at fastlagte datoer SKAL overholdes.
Erik V. henledte opmærksomheden på KSG's jubilæumsfest d. 5/10 i Frederiksberg Hallen formedelst kr. 250 per næse. Erik anbefalede på det varmeste deltagelse fra medlemmernes evt. inkl. fruers side.
Michael L.: Hvis nuværende lokaler findes for dyre er M. bestyrer af lokaler med god plads og gode faciliteter til kr. 300 pr gang. Men møderne må rykkes til Glostrup. Der blev ikke truffet nogen beslutning på grundlag heraf, men ved specielle arrangementer kan man have denne mulighed in mende.
Peter J.: Har et vinarrangement til kr. 3.000 på hånden. P. fremhævede, uden at ville komme ind på nogen afgørende detaljer, at der er en god foredragsholder og god vin. Flere i forsamlingen udtrykte dog på jovial vis at de så hen til at Peter selv holdt foredraget, men meget gerne med den gode vin.
Afslutning
Dirigenten og den genvalgte præsident afsluttede mødet med at sige tak for god ro og orden, hvorefter forsamlingen drog mod de nedre gemakker til en fortrinlig middag.
Kommentarer